Методичні рекомендації щодо використання стратегії навчального скаффолдингу при дистанційному навчанні

В умовах вимушеного переходу освітнього
процесу на дистанційне навчання здобувачів освіти закладів
професійної(професійно-технічної) освіти перед викладачами постає актуальне завдання:
які сучасні технології і методи допоможуть індивідуалізувати процес навчання,
що може сприяти розвитку особистості кожного?
Серед нових технік і прийомів при
навчанні можна виділити стратегію навчального скаффолдингу (у перекладі з англ.
scaffolding - будівельні ліси) - процес, який дає можливість здобувачу освіти
вирішити проблему, виконати завдання або досягти цілі, які знаходяться за
межами його індивідуальних зусиль і можливостей. Навчальні «ліси», це різного
виду тимчасові опори, які є необхідною підтримкою здобувача освіти в процесі
навчання, що допомагають кожному досягти поставлених цілей самостійно, без
прямого втручання педагога. У міру просування ці опори поступово забираються.
Головними особливостями цієї технології
є необхідність відслідковування викладачем на кожному етапі навчання повного
розуміння здобувачами освіти навчального матеріалу та спільна діяльність
викладача та здобувача освіти, які розподіляють між собою відповідальність.
З причини переходу на 100% дистанційне
навчання метод скафолдингу все більше стосується використання потенціалу
сучасних засобів інформаційно-технічного прогресу у освітньому процесі, які
вибудовують «ліси» для організації власного навчального процесу та залучення
нових форм взаємодії. Однак, участь викладача є вирішальною у створенні
цілісної дієвої системи із можливих веб-ресурсів, що допоможе уникнути пасток
хаотичності та вибудувати поетапний ланцюг навчальної діяльності та
актуалізувати уже наявні знання. Технології можуть запропонувати різні моделі
спілкування на рівні «здобувач освіти-викладач»: рефлексивні види діяльності
(блоги, е-пошта, он-лайн курси, відео), регулярний зворотний зв'язок (е-пошта,
дискусійні платформи, групи в соціальних мережах) та он-лайн спілкування (відео
або письмове), що створює можливості для навчальної мобільності здобувачів
освіти.
Основний алгоритм впровадження стратегії
скаффолдинг:
1. Звернення до особистого досвіду здобувачів
освіти. Попросіть поділитися власним досвідом по темі уроку (можливо вони вже
це бачили на виробництві при проходженні практики) і як це до них відноситься. Найкраще
для цього підійдуть соціальні мережі, такі як Viber, Telegram, Messenger,
WeChat, Instagram в яких є створенні групи для активного спілкування та
обговорення теми.
2. Приклади. Як говорить прислів'я краще
один раз побачити, ніж сто разів почути. Я завжди показую кінцевий продукт, що
саме вони повинні робити. Наприклад, написати реферат, підготувати доповідь або
презентацію після закінчення теми, яку ми зараз проходимо.
3. Час на обговорення. Всім здобувачам
освіти потрібен час на осмислення нової інформації. Необхідно створити умови
для обговорення нового матеріалу учнями один з одним, в парах або групах. Цьому
сприяють описані вище групи в соцмережах, або просто телефонний зв'язок.
4. Використання наочності. Опори у вигляді
графіків, картинок, діаграм допомагають здобувачам освіти візуально
представляти свої ідеї, організовувати інформацію і усвідомити такі поняття, як
послідовність і причинно-наслідкові зв'язки.
5. Пауза, питання, пауза, обговорення.
Цей прийом дозволяє перевірити розуміння здобувачами освіти тексту або теми.
Спочатку вони читають текст, потім обговорюють його, після цього дається час на
осмислення отриманої інформації. Далі я ставлю питання по темі уроку.
Поставивши питання, слід витримати паузу і потім дати можливість відповісти.
Підтримка навчання полягає в наданні здобувачам
освіти ресурсів (аудіо та відео ресурси, ресурси Інтернету).
Основні переваги скаффолдингу -
мотивація і ефективність.
Як тільки рівень навичок підвищується,
з'являється почуття незалежності в навчанні, що мотивує здобувачів освіти до
подальшого вдосконалення навичок.
Основні переваги
скаффолдингу - мотивація і ефективність.
Як тільки рівень
навичок підвищується, з'являється почуття незалежності в навчанні, що мотивує здобувачів
освіти до подальшого вдосконалення навичок.
Немає коментарів:
Дописати коментар