Творчий
підхід та реалізація отриманих знань з професії при розвитку у здобувачів
освіти раціоналізаторських та винахідницьких здібностей
Сучасний процес навчання –
це великий об’єм та складність матеріалу, який треба засвоїти і запам’ятати
здобувачам освіти. А навкруги стільки спокус: комп’ютерні ігри,
Інтернет-контакти, особисті стосунки, весна тощо. Тому для розвитку у
здобувачів освіти раціоналізаторських та винахідницьких здібностей, а також для
реалізації отриманих знань з проесій енергетичного напрямку я стараюсь
підібрати найбільш ефективні методи і прийоми, які стимулюють бажання вчитись,
бути активними, самостійно аналізувати, осмислювати та приймати незалежні
рішення.
Насамперед я намагаюсь
викликати та посилити власні корисні мотиви діяльності, актуалізую зв’язані з
ними потреби, пропоную матеріал, для якого характерна новизна, практична
спрямованість, протиріччя, відповідність потребам дня. Все це реалізовую,
використовуючи інтерактивні технології навчання.
Я вважаю, що освітній
процес (уроки теоретичного і виробничого навчання) повинні бути менш
інформативними, а більш розвивальними.
Що стосується «режисури»
уроків, то на ньому здобувачі освіти не тільки слухають мою розповідь, а і
співпрацюють зі мною у формі діалогу, висловлюють свої думки, діляться
інформацією.
Моє завдання полягає в
пропонуванні точки зору з позиції наукового знання, я ні в якому разі не змушую
приймати мою думку. Таким чином, здобувачі освіти розвивають критичне мислення,
навчаються самостійно аналізувати інформацію; уміння бачити помилки або логічні
порушення у твердженнях партнерів; аргументують свої думки, змінюють їх, якщо
вони неправильні, прагнуть пошуку оптимальних рішень.
В нашому ліцеї успішно працює гурток технічної
творчості «Енергія», яким я керую вже 13 років. Робота даного гуртка проходить
в кабінеті спеціальної технології. Метою
роботи гуртка є підготовка здобувачів освіти до активного сприймання новинок
техніки, передових методів праці та оволодіння цими методами. Робота нашого гуртка
спрямована на розробку і виготовлення технологічної і інструктивної
документації, вироблення еталонів навчально-виробничих робіт, наочності,
модернізацію обладнання начальної електромонтажної майстерні та лабораторії
електротехніки, вдосконалення технологічних процесів, приладів, об’єктів
передової технологічної оснастки, вивчення передових методів праці, способів
підвищення продуктивності праці, тощо.
Позитивним моментом роботи гуртка технічної
творчості е те, що здобувачі освіти беруть постійну участь підготовці і проведенні виставок технічної
творчості, які проходять як в ліцеї, так і за його межами, в рамках міських
профорієнтаційних заходів. Задля реалізації отриманих знань при професійному
навчанні та розвитку раціоналізаторських та винахідницьких здібностей здобувачі
освіти ліцею приймають активну участь в технічних конференціях, диспутах,
олімпіадах. Також ці здібності поглиблюються в результаті перегляду навчального
відеоматеріалу, зустрічей з передовиками і новаторами на виробництві.
Для організації роботи гуртка на початку року
складається план роботи, який за своїм змістом повинен бути узгодженим з
навчальними задачами і перспективно-тематичними планами виробничого навчання.
План роботи передбачає розроблення і виготовлення технічної та інструкційної
документації, навчально-наочних посібників і технологічної оснастки для
впровадження в освітній процес передових методів праці, які сприяють поєднанню
професійного навчання з виробничою працею.
З метою мотивації та реалізації отриманих знань з
професій енергетичного циклу в нашому ліцеї постійно діє виставка технічної
творчості, на якій здобувачі освіти, члени гуртка «Енергія», мають змогу не
тільки продемонструвати свої професійні вміння, навички раціоналізаторства та
винахідництва, а й отримують цінні науково-технічні відомості і рекомендації
від запрошених представників з виробництва. Цінним є й те, що кращі експонати
виставки демонструються на міських і обласних виставках-ярмарках, наприклад
«Наш пошук і творчість – тобі Україна».
Важливим є те, що проведення виставок технічної
творчості позитивно впливає на мотивацію освітньої та трудової діяльності,
оскільки здобувачі освіти практично усвідомлюють значущість результатів своєї
праці, порівнюють результати своєї роботи з іншими, поглиблюють професійні
знання.
Поєднанню професійного навчання з виробничою
працею є також проведення конкурсів фахової майстерності – внутрішньоліцейних,
міських, обласних та всеукраїнських. Змістом таких конкурсів передбачалося
виявлення рівня професійних знань у виконанні виробничої роботи, а також
вдосконалення професійних знань, умінь та навичок, поглиблення теоретичних і
практичних знань, професійної орієнтації здобувачів освіти на робітничі
професії. В минулому році здобувач освіти нашого ліцею Римар Артем став
переможцем обласного конкурсу з професії «Електромонтер з ремонту та
обслуговування електроустаткування» і приймав участь у всеукраїнському конкурсі
фахової майстерності. На жаль, призового місця він не отримав, а участь в цьому
конкурсі поставила перед нами нові завдання та висоти, до яких потрібно дійти
найближчим часом. Проведення конкурсів
професійної майстерності сприяє підвищенню інтересу здобувачів освіти до
оволодіння професією, широкому обміну досвідом роботи, виявленню недоліків у
професійній підготовці майбутніх кваліфікованих робітників.
Необхідно враховувати й
те, що позитивно виховує не будь-який результат праці. Як правило, здобувач
освіти задовольняється тим, що він зробив, і не завжди прагне поліпшувати свої
досягнення. Тому потрібно організувати цілеспрямований виховний вплив, щоб
здобувач освіти мав на меті виконання завдання і міг отримати задоволення від
копіткої складної, інколи тривалої роботи, коли кінцевого результату доводиться
чекати довго.
Ще одним з улюблених
методів для розвитку у здобувачів освіти раціоналізаторських і творчих
здібностей є метод проектів. Метод проектування сприяє формуванню
самостійності, творчої особистості, розвиває наукове мислення. Довготривалі проекти, які реалізуються нашому ліцеї мають на меті поліпшення
матеріально-технічного забезпечення електромонтажної майстерні та
електротехнічної лабораторії. Саме завдяки цьому методу в минулому навчальному
році ми відновили освітлення в лабораторії електротехніки. Завданням на
наступний рік є відновлення електротехнічних стендів.
Немає коментарів:
Дописати коментар